Ritarin juhlien jälkeiset vinkit

Kohtuus kaikessa! Niinhän se kuuluu ollakin, mutta välillä ilta saattaa lipsahtaa pitkäksi ja juomaa kulua hieman liikaa. Aamulla sen sitten usein huomaa silmäpusseista ja viheliäästä päänsärystä. Voiko sen pahan olon välttää? Keinoja on monia ja kohtuus on niistä se suositeltavin. Kirjoitan nyt Viinilinnan Ritarina pilke silmäkulmassa, eikä tekstissäni ole lääketieteellistä pohjaa. Itse olen havainnut, että vinkeistä on ollut käytännössä apua – joko itse koettuna tai vaihtoehtoisesti ystäväpiirini vannoo niiden nimeen!

1) Esitankkaus

Tärkein vihe. Tästä ei kannata tinkiä. Ennen ankaraa viihdeiltaa kannattaa juoda (muuta kuin alkoholia) ja syödä kunnolla. Eikä lepokaan pahaa tee. Jos alat nauttimaan alkoholia vähäisenkin määrän väsyneenä ja nälkäisenä, tiedät itsekin, että ilta on lyhyt ja aamulla väsyttää entistä enemmän.

pizza-2000614_1280

2) Välivesi

Seuraavat viisaat lauseet on lainattu suoraan Ilta Sanomien artikkelista, mutta asia on niin hyvin kiteytetty, että tyydyn lainaukseen:”Alkoholi onkin diureetti eli se poistaa kehosta nestettä. Näin ollen keho ei pysty imemään itseensä niin paljon vettä kuin juot. Ja sitten alkaa se vessassa ravaaminen. Tämän vuoksi kehosi alkaakin varastaa vettä aivoiltasi, jonka seurauksena saatat aamulla herätä armottomaan päänsärkyyn.” Tämä vaihe valitettavan usein saattaa unohtua kun on hauskaa ja tarjolla on mitä herkullisempia juomavaihtoehtoja. Myönnetään, vesi on harvoin niistä houkuttelevin. Mutta kun ilta etenee,  yritä muistaa ottaa enemmän vettä ja vichyä suhteessa viiniin. Kontrolli pysyy paremmin, ja lipsahdusten mahdollisuus pienenee.

shutterstock_562200562

3) ”Pysy aiheessa!”

Jopa minulla on joskus ollut viihdeillan aikana ”heikohko olo”. Ja seuraavana aamuna olen pelkotilojen välissä hakenut syytä surkeaan olooni. Yleensä syy on ollut ”vaihteleva biledieetti”. Eli, on tullut nautittua vähän viiniä, vähän viskiä ja pari shottia sitä sun tätä. Määrät eivät välttämättä ole olleet suuria, mutta jotenkin nuppi ja vatsa ovat vain menneet enemmän sekaisin. Silloin kun olen röpötellyt suoraviivaisesti viinillisessä illassa, tai olen pysynyt vain oluessa, vastaavaa ei ole tapahtunut. Samaa olen kuullut biletyskavereiltani…

drinks-2578446_1280

4) Hedelmänamuista pelastusta

Itse suosin tätä hiukan erikoista vinkkiä ennen nukkumaanmenoa. Ja minulle se toimii, ainakin uskon niin… Kun ilta on juhlittu, nautin reilusti vettä, otan yhden särkylääkkeen ja kourallisen pehmeitä hedelmämakeisia. Näillä keinoilla juhlan jälkeinen aamuni on aurinkoisempi. Miksi sitten suosin ”nallekarkki”-tyyppisiä pehmotuotteita? Joku viisas on minulle sanonut, että nallet imeytyvät paljon hitaammin elimistöön kuin esim. suklaa tai puhdas sokeri. Ne aiheuttavat nopean sokeripiikin, mutta vaikutusaika on lyhyempi. Tuskin tuo tieteellisesti todistettu, mutta minulle se on toiminut! Viimeksi koeajoin iltanamuina kotimaisen Halvan Party Fruit Candy-makeisia tarkoitukseen. Maistui vielä aamullakin hyvältä, eli Viiniritarin iltadieetti toimii!

Kirjoittaja: Viinilinnan Ritari

Lukk

Nyregistrering

Registrerer deg via e-post

Lukk

Nyregistrering

Er du allerede registrert? Logg inn her

Lukk

Logg inn

Har du glemt passordet?

Registrer deg her

Lukk

Glemt passordet?

Skriv inn din e-postadresse, så sender
vi deg gjenoppretting av nytt passord!

Lukk

Takk for din registrering

Vi har sendt en e-post. Vennligst følg instruksjonene for aktivering.